خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/06 - 14:33
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
"سبک زندگی"

ساده‌زیستی به ویژه در شرایط تحریم ضروری است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برخی از مسئولان با تجمل‌گرایی زندگی می‌کنند و افراد ضعیفی را نیز می‌بینیم که به دنبال تجمل‌گرایی هستند و این نشان دهنده فرهنگ غلطی است که در کشور اتفاق افتاده است.

سمیه محمودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر سبک زندگی اسلامی گفت: در سبک زندگی آن چیزی که دین مقدس اسلام همیشه بر روی آن تاکید داشته این است که ساده زیستی بهترین راه زندگی است. البته منظور این نیست که زاهدانه زندگی کنیم اما زمانی که مسئولان در شرایط سخت بخواهند وارد تجملات شوند، اثر منفی بر روی جامعه دارد که در شرایط تحریم کمی متفاوت است. شرایط تحریم باید برای همه احساس شود.



متاسفانه برای خودمان زندگی نمی‌کنیم و به دنبال اشرافی‌گری هستیم درحالی‌که فرهنگ غلط اشرافی‌گری باید اصلاح شود



تجملات در کشور مد شده است



نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه برخی اوقات در سبک زندگی، عرف بر فکر ما بیشتر غلبه دارد یعنی تجملات در کشور مد شده است. حتی افرادی که سطح زندگی پایین‌تری دارند، به دلیل حرف دیگران و آن چیزی که عرف یا فرهنگ نابجا می‌بینیم، شاید از نان شب بزند اما به هر طریقی شرایط زندگی را آنگونه که برداشت دیگران است ایجاد می‌کند.



چشم و هم‌چشمی در کشور نهادینه شده است



وی ادامه داد: به عنوان مثال همین بحث جهیزیه‌ها که داده می‌شود عرف و قانون نیست اما متاسفانه فرهنگ نابجایی است که جا افتاده است و در کشور ما نهادینه شده است. اگر به انقلاب برگردیم هدف این بوده که اشرافی‌گری تعطیل شود یعنی مردمی که انقلاب کردند مخالف اشرافی‌گری بودند مردمی به قول معروف پابرهنگان بود. اگر بخواهیم همان شرایط قبل را تکرار کنیم و این اشرافی‌گری همچنان رشد پیدا کند، در نتیجه پای انقلاب می‌لنگد یعنی آن اهدافی که مد نظر بوده خدشه‌دار می‌شود.



ساده‌زیستی به ویژه در شرایط تحریم ضروری است



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ساده‌زیستی به ویژه در شرایط تحریم ضروری است تصریح کرد: مردم و مسئولان باید نیازهای خود را با توجه به شرایط فعلی واقعی کنند. بنده زمانی که به شهرستان خود نگاه می‌کنم می‌بینم که مردم برای گوشت احساس ترس کردند به‌طوری‌که درحال‌حاضر میزان گوشت وارد شده به شهرستان ما نسبت به ماه گذشته بیشتر شده است چراکه می‌خواهند اینها را ذخیره‌سازی کنند که متاسفانه این تفکرات اشتباهی است.



تجمل‌گرایی رواج پیدا کرده است



محمودی اظهار داشت: به عنوان مثال برخی از مراجعه‌کنندگان به دفتر با اینکه هیچ چیزی ندارند اما طبق صحبت‌هایی که دارند می‌خواهند سیسمونی بسیار خوبی بدهند و یا به دنبال جهیزیه خوب هستند که اینها نشان دهنده تجمل‌گرایی است که در کشور رواج پیدا کرده است.



افراد ضعیف نیز به دنبال تجمل گرایی هستند



عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 در مجلس شورای اسلامی، با ابراز تاسف از اینکه تجمل‌گرایی در کشور نهادینه شده است گفت: این موضوع فرهنگ‌سازی شده و مربوط به اکنون نیست حتی برخی از مسئولان نیز با تجمل‌گرایی زندگی می‌کنند و افراد ضعیف را نیز می‌بینیم که به دنبال تجمل‌گرایی هستند و این نشان‌دهنده فرهنگ غلطی است که در کشور اتفاق افتاده است.



نباید بالاتر از شرایط مالی برنامه‌ریزی کنیم



وی تصریح کرد: ما باید یاد بگیریم که برای خودمان زندگی کنیم. هر زمانی که همه حتی نمایندگان بدانیم که برای خودمان زندگی می‌کنیم و زندگی را برای برنامه‌های خود دنبال می‌کنیم، آرامش خاصی نیز به دنبال خواهیم داشت یعنی باید هر سطحی از زندگی ما با شرایط مالی هم‌خوانی داشته باشد نه اینکه بالاتر از شرایط مالی برنامه‌ریزی کنیم.



چشم و هم‌چشمی‌ها و فرهنگ غلطی که جا افتاده باید اصلاح شود



نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس گفت: یکی از شرایطی که در کشور وجود دارد این است که ما برای خودمان زندگی نمی‌کنیم بلکه برای دیگران زندگی می‌کنیم حتی برای راحتی خود کار نمی‌کنیم در نتیجه این چشم و هم‌چشمی‌ها و فرهنگ غلطی که جا افتاده باید اصلاح شود. هر کسی که تجملات بیشتری داشته باشد با کلاس‌تر است و یا احترام بیشتری دارد و هر کسی که شرایط  مالی پایین‌تری دارد و از تجملات دوری کند، آن احترام را ندارد یعنی اینها همان فرهنگ غلطی است که باید اصلاح شود.



 



 



پایان پیام

  • کد خبر : 274901
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار